Kilka słów o odżywkach i minerałach

Nie trzeba być specjalistą do spraw metabolizmu, żeby wiedzieć, że uprawianie sportu wymaga dostarczenia do organizmu odpowiednich związków odżywczych. Zanim zdecydujemy się na użycie różnego rodzaju suplementów, powinniśmy w pierwszej kolejności pomyśleć o optymalizacji przyjmowanego pożywienia. W zadaniu tym z pewnością jest nam w stanie pomóc każdy dietetyk. Już po jednej wizycie u niego powinniśmy mieć ustaloną listę odżywek naturalnych.

Odżywki – fundament dzisiejszej kulturystyki

Jako że w omawianym pojęciu pojawia się termin odżywki, łatwo można pomyśleć, że kryją się za nim jakieś związki syntetyczne. Nie ma jednak niczego bardziej mylnego. Odżywki naturalne oznaczają bowiem różnego rodzaju potrawy oraz składniki, które można nabyć w normalnych sklepach spożywczych. Do przykładowych towarów zaliczyć można chociażby rybę, mięso, wędliny, makaron, czy pieczywo. Zawartość tych produktów jest o tyle zbawienna dla organizmu sportowca, że dostarczają nie tylko składników odżywczych, ale również i energetycznych. W ten sposób o wiele łatwiej jest zbudować masę ciała, wykształtować tkankę mięśniową oraz pracować nad siłą fizyczną.

Ustalanie zestawu właściwych odżywek naturalnych odbywa się na podstawie wykonywanej dyscypliny sportu oraz predyspozycji danego organizmu. Po okresie prób i błędów ustalona zostaje ostateczna lista składników, które są jak najbardziej pożądane oraz takich, których najlepiej by było unikać. Co więcej, chcąc podejść do tematu profesjonalnie, można wręcz ułożyć szczegółowy plan potraw na konkretne dni. Dzięki temu nie będziemy mieli problemów z pomysłem na dania oraz z łatwością utrzymamy się dyscypliny żywieniowej. Trzymanie się tak skonstruowanej rozpiski z pewnością znajdzie swoje odzwierciedlenie w znacznie powiększonych efektach wysiłku fizycznego.

Nie zapominajmy o witaminach

Organizm ludzki jest niezwykle skomplikowanym urządzeniem, które do prawidłowego działania wymaga niezliczonej ilości składników. Dlatego w naszym pożywieniu powinny się znaleźć nie tylko białka, węglowodany, czy woda. Dieta musi być jeszcze wzbogacona chociażby o witaminy. Są to bardzo kluczowe w naszym organizmie związki, których brak może doprowadzić do groźnych dla życia anomalii.

Analizując witaminy z chemicznego punktu widzenia należy stwierdzić, że są to związki organiczne, które mają charakter egzogenny. Oznacza to mniej więcej tyle, że organizm nie jest w stanie ich samodzielnie wytworzyć i tym samym wymaga dostarczenia odpowiedniej dawki z zewnątrz. Co więcej, witaminy są niezwykle kluczowe dla funkcjonowania każdego człowieka. To właśnie one w dużym stopniu warunkują budowę kości, regenerację i odżywianie komórek oraz właściwą pracę układów w ciele. Każdy sportowiec powie, że bez witamin nie uda się nam ani rozbudować masy ciała, ani także ukształtować tkanki mięśniowej. Są one zatem niezbędnym elementem uprawiania każdej aktywności fizycznej.

Gdy okaże się, że organizm zacznie dawać nam znaki o niedoborach witamin, będziemy mieli dwa wyjścia. W pierwszym z nich można zacząć spożywać większą ilość owoców oraz warzyw. Te przepełnione są różnymi kulturami tych związków organicznych, dzięki czemu braki zostaną uzupełnione z zapasem, a nasze ciało będzie mogło funkcjonować dalej. Drugim ze sposobów jest użycie szeroko dostępnych uzupełniaczy diety. Te mogą obfitować tylko w jedną witaminę lub stanowić kompleksowe ich źródło. Produkty tego typu można nabyć w aptekach, sklepach spożywczych oraz supermarketach. Dostęp do nich jest zatem niezwykle szeroki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *