Jak zgłaszać suplementy diety?

Rynek suplementów diety to nieustannie rozwijająca się branża, z której produktów korzysta na co dzień coraz większa liczba Polaków. Szacunkowe obliczenia pokazują, że już dziś przychody rynku suplementów diety sięgają około 4 miliardów złotych rocznie i będą rosły w dalszym ciągu – Polacy przyzwyczaili się już do uzupełniania swojej diety środkami zamkniętymi w tabletkach, kapsułkach i saszetkach. Skoro jednak zwiększa się popyt na tego typu produkty, zwiększa się też zainteresowanie ze strony producentów, którzy wypuszczają na rynek coraz większą liczbę suplementów. Jak wygląda proces ich zgłaszania i dopuszczania do sprzedaży?

Suplementy diety – czym właściwie są i dlaczego wymagają specjalnego procesu zgłaszania?

Oficjalna definicja suplementów diety została określona w art. 3 ust. 3 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia i mówi, że są to środki spożywcze, których zadaniem jest uzupełnianie diety o substancje odżywcze takie jak witaminy czy minerały, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Co ważne, suplementy nie są produktami leczniczymi w rozumieniu przepisów prawa i nie mogą być sprzedawane jako takie – żaden przekaz dotyczący danego suplementu nie może sugerować, że zawarte w nim składniki mają właściwości lecznicze. Co może znaleźć się w suplementach? Zarówno wszelkie witaminy i minerały występujące naturalnie w produktach spożywczych, jak i substancje wspomagające wykazujące efekty odżywcze lub inne efekty fizjologiczne.

Dlaczego suplementy muszą przechodzić proces zgłaszania? W ich składzie znajdują się substancje, których działanie może zostać błędnie odebrane – rolą producenta suplementów diety jest takie oznaczenie produktu, by konsument nie mógł zrozumieć jego działania jako leczniczego. Suplementy są traktowane jako uzupełnienie zbilansowanej diety, dlatego też zawsze powinny wyraźnie określać dzienną zalecaną dawkę spożycia danej witaminy czy składnika i ostrzegać przed jej przekraczaniem.

Na czym polega zgłaszanie suplementów diety?

suplementy diety

Jednym z największych zarzutów w kierunku rynku suplementów diety, nieustannie podkreślanym przez branżę farmaceutyczną, jest brak surowej kontroli produktów wprowadzanych do sprzedaży.  Suplementy diety pojawiają się dziś zarówno na sklepowych półkach, jak i w sprzedaży internetowej w ogromnych ilościach właśnie dzięki temu, że producenci muszą jedynie złożyć do Głównego Inspektoratu Sanitarnego odpowiednio przygotowane powiadomienie zawierające dokładnie informacje odnośnie nazwy, składu i wyglądu etykiety produktu. Co więcej, obowiązujący obecnie system zgłaszania suplementów nie wymaga nawet oczekiwania na odpowiedź ze strony GIS – suplementy diety mogą trafiać do obrotu od razu po złożeniu powiadomienia, a ewentualne kontrole produktów następują już w momencie obecności ich na rynku.

Co powinno znaleźć się w formularzu notyfikacyjnym? Przede wszystkim informacje takie jak nazwa produktu, jego postać (czy będzie to suplement w formie tabletek, kapsułek, proszku w saszetkach, czy może tabletek rozpuszczalnych), ilościowy i jakościowy skład produktu, a także wzór etykiety w języku polskim.

Ze względu na brak początkowej kontroli produktów przed ich wprowadzeniem do obiegu, istnieje duże ryzyko pojawienia się na rynku suplementów wadliwych. Aby nie popełnić błędu i nie narazić się na konieczność płacenia wysokich kar i wycofywania produktów z rynku, wielu producentów podejmuje współpracę ze specjalnymi kancelariami prawnymi zajmującymi się wspomaganiem branży spożywczej w legalnym wprowadzaniu żywności na rynek. Firmy takie pomagają nie tylko z przygotowywaniem odpowiedniej dokumentacji koniecznej do zgłoszenia suplementu, ale też w całym procesie produkcyjnym, upewniając się że wszystko prowadzone jest zgodnie z prawem.


Kwestie prawne związane z wypuszczeniem an rynek nowych suplementów warto skonsultować z kancelarią prawną specjalizującą się w prawie żywnościowym.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *